Батьківські збори для осіб ВПО «Інтеграція дітей в освітньому середовищі».
15 жовтня соціальним педагогом та практичним психологом КЗ «Чернівецька спеціальна школа №3» проведено батьківські збори для осіб ВПО «Інтеграція дітей в освітньому середовищі».
Інтеграція дітей внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в Україні, яка стала актуальною у зв’язку з тривалим збройним конфліктом та масовим переміщенням населення після початку повномасштабного вторгнення Росії в 2022 році. Для успішної адаптації дітей ВПО необхідний системний підхід, який включає тісну взаємодію між освітніми закладами, соціальними службами та місцевими органами влади.
Вимушена міграція є серйозним випробуванням для дитячої психіки. Діти стикаються з багатьма стресовими факторами, що призводить до порушення їхнього психоемоційного стану, зокрема:
- погіршення комунікативного спілкування з оточуючими;
- прояви дратівливості, агресивності, тривожності, відсутності довіри до інших;
- відчутті самотності, ізольованості та власної неповноцінності;
- ускладненні процесу соціалізації та якості виховання (порушення шкільної дисципліни, поява проблем у навчанні).
- Через пережиті труднощі у дітей руйнується звична картина світу, і формується розірваний на шматки світогляд: спокійне минуле, страшне сьогодення та невідоме майбутнє.
Напрями психологічного супроводу дітей ВПО
- У ситуації, що склалася, особливо важливою стає роль психологічної служби. Її завдання – надавати постійну психологічну та педагогічну підтримку дітям ВПО, допомагаючи їм подолати наслідки стресу, адаптуватися до нового освітнього середовища та створити сприятливий психологічний клімат у школі.
1. Робота з усією сім’єю
2. Стимулювання розвитку через підтримку дитини
3. Усунення перешкод для розвитку дитини
Стратегії діяльності соціального педагога у закладі освіти
Соціальний педагог у своїй роботі має запроваджувати такі стратегії:
- емоційна підтримка: соціальний педагог має вміти слухати та розуміти емоції дітей, сприяючи їхньому емоційному відновленню через ігрові та творчі заняття;
- соціальна адаптація: підтримка у соціальній адаптації дітей, які втратили звичний соціальний контекст через війну, охоплює психосоціальну підтримку та розвиток міжособистісних навичок;
- партнерство з батьками: співпраця з батьками для створення безпечного та підтримувального середовища для дітей, охоплює психологічну підтримку для батьків та надання ресурсів для виховання;
- інформаційна підтримка: соціальний педагог забезпечує доступ до інформації про соціальні та психологічні послуги для дітей та їхніх сімей, а також про права та можливості;
- формування громадянської свідомості: соціальний педагог сприяє формуванню громадянської свідомості учнів та їх активної громадянської позиції, зокрема, працює над розвитком толерантності та культури міжособистісних відносин;
- робота з волонтерами та громадськими організаціями: соціальний педагог може співпрацювати з волонтерами та громадськими організаціями, які надають допомогу військовим, постраждалим внаслідок війни та їхнім сім'ям, може організовувати спільні проєкти, тренінги та інші форми співпраці з метою підтримки учасників освітнього процесу та допомоги їм.
Діяльність закладів освіти в умовах воєнного стану в Україні спрямовано на організацію змістовної, різноманітної роботи не лише з метою оздоровлення дітей, забезпечення їхнього активного відпочинку, закріплення й розширення уявлень про навколишній світ, а й для здійснення психолого- педагогічної підтримки, сприяння усвідомленню толерантного ставлення до осіб, які постраждали від наслідків конфлікту; правової культури, самоповаги та відповідальності за своє життя, відповідальності за порушення прав і законних інтересів дитини, заподіяння їй шкоди; недопустимості дискримінації за ознакою статі, нетерпимості до насильства над особою. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи закладів освіти та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і нетравматичним для дітей та педагогів.